Weekly Mass 3: Bahareh Mirhadi & Arash Mirhadi och SYSTERIA konstkollektiv
Performancewerk, Fredag 2 November, kl. 18-21
Bragegatan 15, Malmö

Weekly Mass 3 presenterar de två sista performaceverken i  Weekly Mass programserie. Den interaktiva installationen från Bahareh och Arash Mirhadi öppnar sina dörrar till utvalda personer – vem kommer att välkomnas in? Samtidigt undersöker SYSTERIA konstkollektiv tröst och sorg i mötet med varandra tills sista droppen.

Bahareh Mirhadi & Arash Mirhadi, Better safe and sorry, performanceverk

Medan du väntar i kö för att komma in i installationsrummet uppmanar vi dig att ta en stund och reflektera över kontroll: när stunder av institutionaliserad misstro, profilering och slarv förändrar liv, förstör relationer och om och om igen upprätthåller maktens pyramid. Sverige – i det här fallet och Schengen / EU –  använder profilering som ett verktyg för att hindra rörlighet och tillgänglighet när dessa saker efterfrågas av invånare i länder som anses vara ”en risk” enligt rådande migrationslagstiftning.
Väntan och undran är komponenter i detta performance. I det trygga gallerirummet ges möjlighet och tid att reflektera över hur väntan, känslan av att vara kontrollerad, avvisad eller accepterad faktiskt översätts In Real Life.


SYSTERIA konstkollektiv, performanceverk

För frälsning, för förlåtelse, för glömskan och för välsignelsen av att vara obrydd. Blind och förtröstad.
Varje dag, varje vecka, varje månad och varje år intar vi olika substanser som det vore en religiös rit. Vi intar både lagliga och av staten bestämda olagliga sådana. Vad vi intar skiljer sig åt från person till person.
Vi gör oss beroende av våra telefoner och annan elektronik. Vi gör oss beroende av tobak, alkohol, kaffe, socker, bekräftelse och tabletter på recept. Dom gör oss beroende. Det gör oss beroende.
Det är så relevant. Vi är i konstant flykt från oss själva. Så fort vi har en stund utan stimulans kollar vi hur många likes, vi kolla uppdateringar av snaps/stories/ andras liv. Allt är skryt eller gnäll. Vad är äkta? Ja, vad är egentligen äkta? Och i sociala sammanhang, irl, där vissa substanser finns ska det dokumenteras ’kolla jag och alla mina vänner’ även om du knapp sagt hej till personen eller vet något om dem.
Jag vet inte om detta är relevant men något som jag tänker på och minns gällande att supa och att vara full är alla bråk man hade med sin partner at the time. Och hur alkohol gör (mig) aggressiv och redo att fightas. OCH, hur man kan skylla bort så mycket saker man borde ta ansvar för men, ’jag var så jävla full höhöhö’
När vi ber om hjälp får vi tabletter i mängder. När vi ber om hjälp men sällan någon får tar vi till hjälp av något annat. Eller någon annan. Om än tillfälligt.
Vi klarar oss inte själva. Vi klarar oss själva. Vi dör ensamma i våra små lägenheter med grannar runt om som inte kan våra namn. Vi kan heller inte deras namn. Ingen minns oss.
Systeria belyser dessa olika sociala- och religiösa mässor i sitt performance. Välkomna!

Weekly Mass 3 är den tredje delen av utställningen och performanceserien Weekly Mass, curatorer Simona Dumitriu och Tawanda Appiah.
https://www.facebook.com/events/2213001875654044/

Tack till Linus Svensson, Konsten att Mötas*, Unicorn Artists in Solidarity och Sveriges konstföreningar.

Skånes konstförenings verksamhet presenteras med stöd av Region Skåne, Malmö Stad, Kulturrådet och ABF.

*Konsten att Mötas
Info PDF
Skånes konstförening är en av 20 konstföreningar i Sveriges som deltar i riksförbundet Sveriges Konstföreningar landsomfattande projekt Konsten att mötas som ger konstföreningarna möjlighet att möta och ställa ut nyanlända och utlandsfödda konstnärer.
Sveriges Konstföreningar vill med ”Konsten att mötas” skapa nya spännande möten och kreativa samarbetsprocesser och samtidigt underlätta för nyanlända konstnärer att komma in på den svenska konstscenen. Konstföreningarna är en viktig del av civilsamhället och som många andra ideella föreningar har de en betydelsefull funktion när det gäller att skapa integration och att arbeta med att förändra normer och attityder i samhället på ett inkluderande sätt.
Samtidigt som konstföreningarna får möjlighet att presentera intressanta och inspirerande konstnärskap som kan öppna upp föreningarna för nya målgrupper och konstintresserade.
Konsten att mötas som ger konstföreningarna möjlighet att möta och ställa ut nyanlända och utlandsfödda konstnärer.
”Konsten att mötas” genomförs i samverkan med KRO/KLYS och deras pågående projekt ”Konsten att delta: bild och form” och studieförbundet Sensus. Projektet finansieras av PostkodStiftelsen.