Entresol Fikarum-20160922090602

Om objekt, verklighet och feminism.
Samtal med Frida Hållander & Åsa Norman
13:30-15:00

1975 ägde utställningen Verkligheten sätter spår* rum. Det var en utställning formulerad av en grupp textilkonstnärer som ville göra politik; gruppen var en del av andra vågens kvinnorörelse. Konsthantverkets medieringsformer utgörs i utställningen av praktiker så som: vävnader, broderier och skrivande. Gruppen ville berätta en berättelse om ett samhälle med stora skillnader mellan klass och kön; där ”Kvinnofrågan är i huvudsak en klassfråga”. Samtalet vill diskutera feminismens rörelse genom konsthantverks olika medieringar, då som nu, där utställningen Verkligheten sätter spår sätts i relation till DNKs utställning Keep in touch. Dagen inleds med en presentation av Hållander & Norman.

Frida Hållander – Konsthantverkare och doktorand på Konstfack i anslutning till Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs Universitet inom konstnärlig forskning.

Åsa Norman – textilkonstnär, utbildad vid HDK Steneby och Konstfack. Grundare och en av sex medlemmar av den feministiska konst och konsthantverksgruppen Den nya kvinnogruppen – DNK.
Tidigare har Hållander och Norman arbetat tillsammans med projektet Öxabäck IF – utan er ingen morgondag, 2016 och skrivit en debattartikel om Liljevalchs utställning Utopian bodies. Artikeln går att läsa här (http://www.hemslojd-tidningen.se/den-utopiska-kroppen/)

* Utställningen Verkligheten sätter spår på Röhsska museet i Göteborg 1975. Med 7 textilkonstnärer: Elsa Agelii, Inga Björstedt, Aja Eriksson, Sandra Ikse Bergman, Bibi Lovell, Gunwor Nordström och Ingalill Sjöblom.