2913ada7fa9027811c9afde9bfd0908a

Öppet ons-fre 14-18, lör & sön 13-16, vänligen notera att utställnings slutdatum är ändrat till lördagen den 3 oktober.
Opening hours: Wed-Friday 14-18, Saturday 13-16. Please note that the exhibition closes on Saturday the 3d of October.

“Publicness today has as much to do with sites of production and reproduction as it does with any supposed physical commons, so a popular album could be regarded as a more successful instance of public art than a monument tucked away in an urban plaza.” Seth Price

På Skånes konstförening visar Anika Schwarzlose flera nyproducerade verk i form av video, foto och skulpturer. Videon “The Law Of Good Gestalt” är gjord tillsammans med Brian D. McKenna och rör sig genom ett landskap av övergivna byggnader, förstörda monument och artificiella miljöer. Schwarzloses berättelse om hur vi förhåller oss till material, monument och historien är både dystopisk och oroande. Videon “Disassemble – Reassemble – Repeat” visar kända skulpturer tagna ur sitt sammanhang och placerade  i  en gemensam fiktiva  icke-miljö,  där  de  demonteras  och  monteras  i  en  ständig  rörelse.

Till den  monumentala  trappan  hör  videoverket  ”To Make Oneself Like Something Else”.  Videon  visar människor som fotograferas vid det ryska monumentet “Monument to the Conquerors of Space”.
De placerar sig vid den del  av reliefen  som avbildar kända vetenskapsmän involverade i Sovjets rymdprogram och skriver på så vis in sig i monumentet, i historien. Bildserien “Artefacts” består av skulpturer och monument som genom digital slump ändrat form och karaktär.

Så vrider Schwarzlose på dåtid, nutid och framtid, när hon (re)konstruerar och förskjuter monumentens sammanhang och därmed dess förankring.

***

Anika Schwarzlose takes public art and the processes of monumentalization in the digital age as her starting point for her solo show at Skånes konstförening.

We relate to the shaping and preservation of our collective memory in continuously changing ways. In a time when, for many people, public sites increasingly loose their importance as places to visit, gather and contemplate, our relation to monuments is changing. Embodiments of collective memory remain socially relevant, as do our needs for shared acts of remembering, however, the processes of forming collective memories and their monumentalization are changing substantially.

Collective memory serves as an important mechanism for preserving and transferring society’s cultural capital, identity, coherence, and its existence, while government policies, social rules, popular culture and media can make a great influence in shaping it. Media and memory are closely intertwined, as media can enhance, corrupt, extend or replace memory. While personal memory feeds on media technologies, collective memory is defined by the media’s shaping powers. Mass media can influence collective memory by filtering, ordering, editing and inscribing past events, through its function as an archival resource.

Anika Schwarzlose is born in Berlin and based in Amsterdam.
She graduated from Malmö Art Academy in 2012 and Gerrit Rietveld Academie in 2009. http://www.anikaschwarzlose.com

Curator: Rickard Daun
anika_mindre